شعر کوتاه،تک بیت، مهرداد تکلو
شعر کوتاه،تک بیت، مهرداد تکلو

شعر کوتاه،تک بیت، مهرداد تکلو

شاه بیت های ناب

طالب جاجرمی

هیچ شک نیست که من زنده شوم بعد وفات


گر به خاکِ سرِ کویش بسپارید مرا...


طالب جاجرمی

 ⧈

قیصر امین پور

تو، قله‌ی خیالی و تسخیر تو محال

بختِ منی که خوابی و تعبیر تو محال


ای همچو شعر حافظ و تفسیر مثنوی

شرح تو غیرممکن و تفسیر تو محال


عَنقای بی‌نشانی و سیمرغِ کوه قاف

تفسیرِ رمز و رازِ اساطیر تو محال


بیچاره‌ی دچار تو را چاره جز تو چیست؟

چون مرگ، ناگزیری و تدبیر تو محال


ای عشق، ای سرشت من، ای سرنوشت من!

تقدیر من غم تو و تغییر تو محال...


قیصر امین‌پور



قیصر امین پور

تو، قله‌ی خیالی و تسخیر تو محال

بختِ منی که خوابی و تعبیر تو محال


ای همچو شعر حافظ و تفسیر مثنوی

شرح تو غیرممکن و تفسیر تو محال


عَنقای بی‌نشانی و سیمرغِ کوه قاف

تفسیرِ رمز و رازِ اساطیر تو محال


بیچاره‌ی دچار تو را چاره جز تو چیست؟

چون مرگ، ناگزیری و تدبیر تو محال


ای عشق، ای سرشت من، ای سرنوشت من!

تقدیر من غم تو و تغییر تو محال...


قیصر امین‌پور



تک بیت ناب


وقتی تو گریه می‌کنی -ای دوست- در دلم

انگار که ابرهای جهان گریه می‌کنند...

حسین منزوی

‏┄┄┄┄┄┄┄┄┄

این سبزه که امروز تماشاگهِ ماست

تا سبزه‌ی خاک ما تماشاگه کیست...؟

خیام

‏┄┄┄┄┄┄┄┄┄

هزار قافله از کاروانِ فیض گذشت

خوشا دلی که به نزدیک صبح بیدار است...

ظهیر فاریابی

‏┄┄┄┄┄┄┄┄┄

روی و موی تو نامه‌ی خوبی‌ست

چه بُود نام جز سپید و سیاه...

 کسایی مروزی

‏┄┄┄┄┄┄┄┄┄

بریدم از همه صف‌های عاطل و باطل

رسیده‌ام به صفِ لا اله الا الله...


مرتضی امیری اسفندقه


محمد حسین بهرامیان

در خواب، در محال، در امروز، در هنوز

در لحظه‌های در تو رها پرسه می‌زنم


دستان من، دو شاخه‌ی خشکیده‌اند و من

در کوچه‌باغِ سبزِ دعا پرسه می‌زنم


چندان غریب نیست اگر نیمه‌های شب

بر جانمازِ نافله‌ها پرسه می‌زنم


من کودکم، به طعمِ دو گیلاس راضی‌ام

دنبال چشم تو، همه‌جا پرسه می‌زنم


ای لحظه‌ی همیشه‌تر از هرچه اتفاق!

گم کرده‌ام تو را و تو را پرسه می‌زنم...


محمدحسین بهرامیان



سعید بیابانکی

آرامشی است یکدست تلفیق خواب و مستی


نام دو چشم خود را دارالسلام بگذار ...


سعید بیابانکی

فهمی استرابادی

صلی‌الله‌علیک‌یااباعبدالله 


زِ شوق پای بوست چند خاک رهگذر باشم؟


چو حلقه تا به کی افتاده در بیرونِ در باشم؟


فهمی استرآبادی

سید مهدی موسوی

لعنت به روزگار که از خاطرات من 


حتی خیال داشتنت را گرفته بود 


سید مهدی موسوی

سعدی

بعد از تو هیچ در دل سعدی گذر نکرد


وان کیست در جهان که بگیرد مکان دوست 


سعدی